Leírás
🐳 Miért pont a bálna?
A kártya azért kapta a Bálnalégzés nevet, mert a bálna egy olyan vízi emlős, ami csak az orrnyílásán keresztül tud lélegezni, és minden légzése tudatos. A kártyáknak ez a legfontosabb üzenete: alapvetően az orron át történik a légzés, és hogy érdemes megtanulni a saját légzést tudatosan irányítani, mert az fiziológiai szinten is befolyásolhatja az aktuális működést.
🐳 A kártya célja:
- a légzés tudatosítása,
- irányításának megtanulása,
- az önszabályozás képességének támogatása,
- orrlégzés fontosságának hangsúlyozása,
- továbbá segít az ellazulásban, a koncentráció és a figyelem fenntartásában is.
🐳 Hosszú távú cél: a prevenció
- a szájlégzés magas arányának a befolyásolása pozitív irányba,
- a légzés szerepének tudatosítása első körben a gyermekkel foglalkozó pedagógusok, segítő szakemberek és a szülők körében, majd ennek alkalmazása a gyerekeknél.
Célcsoport: elsősorban az óvodás és kisiskolás korosztály.
🐳 A légzéskártya bemutatása
A kártyacsomag 40 darab feladatot és 8 oldalas használati útmitatót tartalmaz. A könnyebb kezelhetőség kedvéért színkód segít a gyakorlatok kiválasztásában. A tematikus csoportosítás a következő öt területet öleli fel:
- mozgás és légzés összehangolása (sárga)
- rekeszlégzés kialakítása (lila)
- légzés mennyiségének csökkentése (kék)
- energetizálás, koncentráció elősegítése (piros)
- nyugtató, lecsillapító gyakorlatok (zöld)
🐳 Kollégáink írták róla…
Ma kipróbáltam a kártyákat. Imádta a kislány, pedig nagyon bénáztam, mert nem volt nálam a szemüvegem. De, még így is működött. Három kártyát tettem ki lefordítva, és azokat fordítottuk fel egyenként és játszottuk el. Nyuszi, léghajó, labda volt. Nagyon jól szórakoztunk. Nála mindenképpen fogom használni, de tuti a többi szájlégzősömnél is ki fogom próbálni. (V.K. logopédus)
A kamaszok számára jól használható:). Nekem az volt lényeges, hogy 1. inspirálódom a kártyáktól, tehát eszembe jut róla még valami instrukció 2. és hogy szééééép….:)))) (F. E. logopédus)
Volt olyan gyerek, akinek annyira tetszett, hogy kettőt is megcsináltak, majd, amikor el akartam tenni, lágy hangon megkérdezte, hogy ő még csinálna egyet. Ez azért is eredmény, mert ez egy erősen adhd-s és autista gyerek, és a nyugalom („lágy hang”) egyáltalán nem jellemzi. (K.V. gyógypedagógus)
Ha hó, akkor hópehelylégzés! ❄️ Hozzávalók: egy egész első osztály:) “Álljatok terpeszbe, karok oldalt, és képzeljétek el, hogy hópelyhek vagytok, akik lassan szállingóznak az égből. Óvatosan, lassan, kicsiket lélegezzetek, nehogy elolvadjatok, vagy felolvasszátok a melletetek állót!” Eredmény: síri csend, utána koncentráltabb társaság. Mi kell még? (P.B. rajztanár)
A szerző és műve
Gánóczy Andrea logopédus, több évtized tapasztalattal és Pásztor Simon grafikus.
A mű 2025 májusában Mályi Nóra-díjat kapott.
A terméket Facebook oldal is támogatja.
Ajánljuk még…
- gyerekek fejlesztéséhez, stresszmentesítéséhez a Nyugi kártyákat
- gyerekek érzelmi fejlesztéséhez a Maci kártyákat